Қазақстан жаңалықтары
– Бүгінде міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесін кейінге шегеру мәселесі қызу талқылануда. Бұдан не ұтамыз?
– Шөлдеген адам қаншалықты су ішуге зәру болса, медициналық сақтандыру да денсаулық сақтау саласына соншалық қажет. Өйткені бұл саланың бүгінгі ахуалы тіптен қиын. Жүйедегі ашықтық пен шынайы бәсекелестіктің жоқты-ғы – денсаулық сақтау саласын дамытуға қолбайлау болып отырған негізгі фактор. Дүниежүзілік денсаулық сақтау жүйесі белгілі бір нормаларға негізделе отырып тіршілік етеді. Дамыған елдердің басым бөлігінде бюджеттік денсаулық сақтау үлгісі орныққан, көбі сақтандыру медицинасын әлдеқашан жолға қойған. Біздің мемлекетте осы салаға ішкі жалпы өнімнің тек 1,9 пайызы бөлінеді. Бұл – өте аз. Сондықтан ел тұрғындарының барлығы бірдей жарна аударып, қаржыландыратын сақтандыру жүйесі ауадай қажет. Сонда ғана халықты медициналық көмектің орташа стандартты көлемімен қамтамасыз ете аламыз. Егер қоғамды табысына қарай бөлер болсақ, байлар мен кедейлердің арасындағы алшақтық үдей түспек. Салдарынан азаматтардың медициналық көмек алу құқығы бұзылады. Денсаулық сақтау министрлігі ұсынып, Мемлекет басшысының жарлығымен бекітілген біздегі сақтандыру жүйесі халықты кепілдендірілген тегін медициналық көмекпен қамтамасыз етуге негізделген. Былайша айтқанда, жүйе іске қосылған жағдайда ешкім көмектен қағылмайды. Мәселен, Америкадағы Obama Care енгізілгенге дейін халықтың басым бөлігі, шамамен отыз миллионнан астам тұрғын аурухананың босағасынан да сығалай алмайтын. Бізде, сақтандырылмаған азаматтардың өзі мемлекет тарапынан кепілдік берілген көмектен құр алақан қалмайды. Сондықтан реформаны кейінге шегеру – халыққа да, реформадан оң өзгерістер күтіп жүрген денсаулық сақтау саласының мамандарына да тиімсіз. Оның үстіне, Әлеуметтік медициналық сақтандыру қорына қаржы жиналуда, жұмыс тәп-тәуір жүріп жатыр. Қазірде ЖСН арқылы кез келген адамның табыс көлемін оп-оңай анықтауға болады.
– Мемлекет басшысы МӘМС жүйесін енгізуді талқылау барысында өзін-өзі жұмыспен қамтып отырғандарға ерекше тоқталды. Осы топ өкілдерінің басым бөлігі жарна аудару мәселесіне немқұрайлы, бәлкім күмәнмен қарайтыны жасырын емес. Жүйенің осы тұсын реттеудің тетігі қайсы?
– Бүгінде өзін-өзі жұмыспен қамтып жүрген екі миллионнан астам тұрғын бар. Адам тасымалымен айналысатындар, бала күтушілер және тағы басқа еңбек биржасында жұмыссыз ретінде ресми тіркелмеген азаматтар. МӘМС шеңберінде бұл топ өкілдерінен көп қаражат талап етілмейді де. Оның үстіне, бұл – Денсаулық сақтау министрлігі бас қатыратын мәселе емес. Мұнымен Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі мен өзге де өкілетті органдар айналысуы тиіс. Сақтандыру жарнасын аудармаған азамат жоспарлы отаның құнын да өзі төлеуі тиіс. Болмаса, бір жылға бар болғаны 15-16 мың теңге аударып, құны миллион тұратын оталарды жасатуға мүмкіндік алады. Тиімдісі осы емес пе?!
– Министр Елжан Біртанов денсаулық сақтаудағы тариф бағасының төмен екендігін ашып айтты. Бұған не дейсіз?
– Тариф бағасының төмендігі – бүгінгі денсаулық сақтау саласындағы ең өзекті мәселе. Мысалы, бірде-бір жекеменшік перзентхана мемлекеттік тапсырыс алғысы келмейді. Өйткені бір әйелді босандыруға ел бюджетінен 127 мың теңге бөлінеді. Бұл қаражат әйелді босандыруға, дәрігер мен медцина қызметкерлерінің еңбегіне қарай лайықты жалақы төлеуге жетпейді. Біреудің толғағы жеңіл болса, енді біреуі ауыр босанады. Сол себепті, мемлекеттік ауруханаға да, жекеменшік емхана үшін де тиімді, тартымды баға белгіленгені жөн. Бұдан мемлекет те ұтады: жаңадан аурухана салудың қажет болмайды. Бүгінде Астана мен Алматыда, облыс орталықтарында жекеменшік сектор жұмыс істеуде. Олардың емханалары да, стационарлары да бар. Жекеменшік секторды қолымыздан келгенше қолдауымыз қажет. Өйткені жекеменшік мекеменің мемлекетке қарағанда шаруаны дөңгелетіп әкететінін өмірдің өзі дәлелдеп берді. Мемлекеттік және жекеменшік ЭКО клиникаларды алып қарасаңызшы, даму деңгейі – жер мен көктей.
– Сарапшылардың бір тобы елімізде жекеменшік сақтандыру компанияларына негізделген жаңа үлгі енгізуді ұсынуда. Осы мәселе турасында пікіріңізді білсек?
– Әуелде жекеменшік сақтандыру компанияларына негізделген нұсқаны қолдадым. Бәсекелестіктің болатынына сендім. Бүгінгі қоғамның әлеуметтік ахуалы біркелкі емес екенін ескерсек, Ұлттық банк, Денсаулық сақтау және Қаржы министрліктері тарапынан қадағаланатын бірыңғай қор ғана әрбір тұрғынды орташа медициналық көмекпен қамтамасыз ете алады. Оның үстіне, сақтандыру компанияларының қызметіне ешкім тоқтау салғалы жатқан жоқ. Олар стоматология, косметология сынды қосымша қызмет түрлерін дамытуына болады. Жүйеге жекеменшік сақтандыру компанияларын енгізіп, халықтың ақшасын талан-тараж ету – қате. «Қойшы көп болса, қой арам өледі» демекші, тізгінді ондаған сақтандыру компаниясына берсек, ақырында қаражат жетпей қалуы да мүмкін. Ресейдің міндетті медициналық сақтандыру жүйесінде 70 шақты жекеменшік сақтандыру компаниясы жұмыс істейді. Медициналық көмек деңгейіне халықтың көңілі толмайды. Қаржы жетпегендіктен, олар тағы бір пакет енгізуде. Сондай-ақ егер жарнаны әркім тапқан табысына қарай төлейтін болса, Үндістандағыдай ауқаттылар мен кедейлерге жеке-жеке аурухана ұстауға тура келмек. Қалай болғанда да әлеуметтік тепе-теңдік элементтерін сақтап қалуға тырысуымыз қажет. Бұл тұрақтылықты бірыңғай қор тиімді жүзеге асыра алады.
– Ресейдегі медициналық сақтандыру жүйесі ОМС+ пакетін енгізіп жатқаны рас. Бұл жекеменшік сақтандыру компанияларына негізделген сақтандыру жүйесінің тиімсіздігін дәлелдеп отырғандай ма?
– Рас, қосымша бір пакет енгізудің өзі жүйенің жүйесіздігі мен тиімсіздігі дәлелдеп отыр. Сақтандыру компаниялары үшін жас буын өкілдерін сақтандырған тиімдірек. Себебі, «тепсе темір үзетін» жастар көп ауыра бермейді. Қарттар, балалар мен созылмалы сырқаттарға шалдыққан науқастар мемлекеттің мойнында қала береді. Қазір барлық қаражатты бір қорға шоғырландырсақ, ақша қарапайым халықтың игілігіне қызмет етеді. Сақтандыру компаниясына түскен қаржының тікелей қожайынына жұмыс істейтіні айтпаса да түсінікті. Сондықтан бәріміз жұмылып, жүйенің аяқтан тұрып кетуіне үлес қосуымыз керек. Мемлекет басшысы ескерткен мәселелер шешілмей қалмайтыны анық. Бұл – тек уақыт еншісіндегі дүние. Өзін-өзі жұмыспен қамтыған тұрғындар мәселесін міндетті сақтандыру бағдарламасын жүзеге асыру барысында да шешуге болады. Күнін өзі көріп жүргендер жарна төлеуі тиіс немесе жұмыссыз ретінде тіркелуі қажет. Сонда, оларды мемлекет сақтандырады. Біздің мекемеге санитарлық қызметкерлер, медбикелер жетпейді. Жұмыс орны бар, бірақ ешкімнің сол жұмысқа тұрғысы келмейді. Жұмыс істегісі келетін, іске жарамды адам жатып ішер болмауы тиіс.
– Бүгінде МӘМС жүйесі жағымсыз әрі күмәнді пікірлерден кенде емес. Шын мәнінде, сақтандырудан қорқудың қажеті бар ма?
– Мұндай керағар пікірлердің бірсыпырасын әлеуметтік желілерден оқып жүрмін. Көпшілігі тоқсаныншы жылдардағы сәтсіз тәжірибені алға тартады. Бірақ қазіргі жағдай бұрынғыға ұқсамайды. Қаржылық дағдарыс өршіп тұрған кезде көпшіліктің, тұтас бір облыстардың жарна төлеуге мүмкіндігі болмады. Бүгінгі жағдай біраз оңалды. Оның үстіне, қарапайым жұртшылыққа бірден ауыр салмақ түспейді. Алдымен, жұмыс берушілер төлейді, бірер жылдан кейін жалақының аз ғана бөлігін аударамыз. Көп ұзамай, қор сапалы әрі білікті медициналық көмекпен қамтамасыз етуге күш салады. Мысалы, айына 5 мың теңге аударсам, жылына 60 мың болады. Қандай да бір күрделі ота қажет бола қалған жағдайда науқасқа көрсетілетін медициналық көмек құны миллионға жетіп жығылуы әбден мүмкін. Осы бір ғана тұсынан алып қарасақ та, қорқудың қажеті жоқ. Қор да, жүйе де, көптеген ауруханалар мен емханалар да – мемлекеттің жіті бақылауында. Оған қоса, бүгінде жекеменшік клиникалар да жүйеге қатысуға қызығушылық танытып отыр. Тариф көңілге қонымды болса, өзгелер де қарап қалмайды деп ойлаймын.
– Әңгімеңізге рақмет!